جشن دانش‌آموختگی مديران در محيط دانشگاه

photo_2017-08-07_10-56-57

جشن دانش‌آموختگی مديران در محيط دانشگاه

آموزش کاربردی مدیریت کسب‌وکار با متد جهانی منجر شد؛

بازگشایی پای صنعتگران به فضای آکادمیک/جشن دانش‌آموختگی مدیران در محیط دانشگاه

جشن دانش‌آموختگی مديران در محيط دانشگاه

جشن دانش‌آموختگی مديران در محيط دانشگاه

تاکنون به کرات در طول دوره زندگی از واژه «مدیریت» و «مدیر» استفاده کرده و به همان میزان با این مقوله که در وهله اول تداعی کننده شخصیتی مقتدر و مصمم در ذهن است که راهبری امور را برعهده دارد، برخورد کرده‌ایم.

در دروس آکادمیک و تخصصی نیز با تعاریف مختلفی از دیدگاه صاحب‌نظران پیراموان این عبارت نظیر «فرآیند به‌کارگیری مؤثر و کارآمد منابع مادی و انسانی در برنامه‌ریزی، سازماندهی، بسیج منابع و امکانات، هدایت و کنترل که برای دستیابی به اهداف سازمانی و براساس نظام ارزشی مورد قبول صورت می‌گیرد» یا «هنر انجام امور به وسیله دیگران» و… مواجه شده‌ایم که به واسطه غلظت علمی بودن فحوای کلام خیلی ساده و سرسری از کنار این مقوله استراتژیک که امروزه به نیاز ضروری هر فردی برای یادگیری اصول و مبانی تبدیل شده است، گذشته‌ایم.

همانطور که از عنوان مدیریت و تعاریف ارائه شده بر می‌آید، سیطره آن می‌تواند از راهبری یک جمع دو نفره آغاز و به خیل عظیمی منتهی شود؛ کما اینکه ممکن است مدیریت سیستمی تلقی شود و بر نوع کیفیت کار تأثیرگذار باشد.

این روزها در جوامع جهانی بیش از آنکه مانند گذشته بر فنون مهندسی و پزشکی تأکید شود یا حداقل به همان میزان، سرمایه‌گذاری‌ها به سمت آموزش و ارائه مبانی اصول مدیریتی سوق داده شده است.

در دنیایی که ماهیت کسب‌وکارها استارتاپی و مبتنی بر نوآوری شده است، بیزینس‌های سنتی بیش از هر بخشی با چالش‌های مدیریتی و ضعف ریشه‌ای در این زمینه مواجه می‌شوند؛ دنیای امروز که متکی بر پایه‌های علم و فناوری است به همگان فهمانده که تنها راه بقا، آشنایی با اصول مدیریتی برای اشراف نظر بر تمامی ابعاد زندگی و به‌خصوص کسب‌وکار است.

اصلا شاید به همین خاطر است که امروز توجه به رشته‌های دانشگاهی که تا سال‌ها پیش مورد توجه اکثریت متقاضیان ورود به دانشگاه بود، امروزه رنگ باخته و با جوانان خوش فکر که مواجه می‌شویم یا سخن از مدیریت اجرایی (MBA) می‌کنند یا در نظر دارند این دوره‌ها را در کنار دروس آکادمیک یا کار، بگذرانند.

هدف این رشته که از آن با عنوان دوره عالی مدیریت کسب‌وکار نیز یاد می‌شود، تربیت مدیران ارشد و آماده‌سازی کارآفرینان برای ورود به دنیای کسب‌وکار است و نخستین بار در آمریکا چارت تدریس آن بسته شد و رفته رفته جای خود را در میان رشته‌های تحصیلی دیگر کشورها نیز باز کرد و به تدریج به یکی از محبوب‌ترین رشته‌های دانشگاهی در سطح تحصیلات تکمیلی در سراسر دنیا تبدیل شد.

در تمام دنیا سرعت رشد تعداد صندلی‌های دانشگاهی که به MBA اختصاص داده می‌شود، شگفت‌انگیز است و امروزه بیشترین تعداد ورودی تحصیلات تکمیلی در کشورهای توسعه یافته متعلق به این دوره است.

به تبعیت از این رویه جهانی و البته با تأخیر چشم‌گیری به نسبت کشورهای صنعتی، این روزها پای رشته مدیریت اجرایی به دانشگاه‌ها و اغلب در سطح تحصیلات تکمیلی و همچنین مؤسسات آموزش خصوصی باز شده است و تبلیغات محیطی و رسانه‌ای بسیاری از آنها را شاهد هستیم.

این دوره که در اغلب مؤسسات خصوصی که بعضا مجوز فعالیت از وزارت علوم تحقیقات و فناوری را دارند و به صورت یک ساله ارائه می‌شوند، حلقه واسطی برای پوشش و جبران ضعف‌های مدیریتی افراد فنی و متخصصان در سایر رشته‌هاست.

معمولا افرادی که تجربه کاری دارند در این دوره‌ها شرکت می‌کنند و طراحی دوره‌ها به گونه‌ای است که فرد در مدت زمان کوتاهی بتواند به کسب‌وکار خود برسد.

بنابراین همانطور که گفته شد مخاطبان این دوره مدیران، کارآفرینان و کسانی هستند که «حرفه مدیریت» را انتخاب کرده‌اند یا می‌خواهند در آینده کارآفرینی کرده و کسب‌وکار شخصی خود را راه‌اندازی کنند.

اقدام قابل تحسین و هوشمندانه‌ای که دانشگاه شهید بهشتی به عنوان یکی از دانشگاه‌های سطح بالای کشور انجام داده، تجمیع تمامی ظرفیت‌های خود در راستای برگزاری این دوره‌ها به شکل کنکور و آزاد است.

این دوره‌ها که در قالب رسالت بخش مدیریت حرفه‌ای مرکز آموزشهاي تخصصي این دانشگاه برگزار می‌شود، با ابتکاری جالب موجب استفاده بهینه از تمامی ظرفیت‌های دانشگاهی شده و راه را برای ورود صاحبان صنعت به دل دانشگاه باز گذاشته است.

شاید این اقدام که گام مؤثری در پیوند صنعت و دانشگاه است، فتح بابی برای تعامل هر چه بیشتر صاحبان کسب‌وکار، مشاغل و صنایع با مراکز و قطب‌های علمی کشور  باشد.

این دانشگاه و البته یکی دو نمونه دیگر، با علم بر اینکه صنعتگر هیچگاه به دنبال یافتن پاسخ برای سؤالات خود از راه ادامه تحصیل و ورود به دانشگاه از طریق کنکور نیست زیرا مدرک‌گرایی در این قشر بی‌معناست، راهی را گشوده تا این قبیل افراد بتوانند در تعامل با اساتید و متخصصان علمی کشور که هر کدام سوابق اجرایی و تجارب ارزنده‌ای دارند، به پاسخ‌های خود رسیده و چرخ اقتصاد کشور را بچرخانند.

به همین خاطر است که شکل رسمی آموزش آکادمیک و مباحثی نظیر سن، جنسیت، تخصص، میزان تحصیلات، نوع شغل و… در این دوره‌های حرفه‌ای مطرح نیست و همه با هدف «ارتقای توانمندی‌های مدیریتی» خود و اثرگذاری در چرخه اقصادی کسب‌وکارشان دور یکدیگر جمع شده و علاوه بر اشتراک تجارب، به کسب معلومات کاربردی از محضر اساتید می‌پردازند.

برخلاف تصورات ذهنی، استقبال از این دوره‌ها و برقراری پیوند بین اعضای شرکت کننده به حدی است که در نخستین جشن دوره دانش‌آموختگی این دانشگاه برای فارغ‌التحصیلان رشته MBA شاهد حضور چهره‌های مختلفی با سن و سال‌های کاملا متفاوت از بخش‌های گوناگون اقتصادی کشور بودیم.

با اینکه این جشن برای دانش‌آموخته‌های بین سال‌های ۹۲ تا ۹۵ در نظر گرفته شده بود اما استقبال به اندازه‌ای بود که امیر شاهرخی؛ مدرس «مدیریت استراتژیک و تحول» در دانشگاه شهید بهشتی نسبت به چنین حضوری ابراز تعجب کرد و آهنگ تشکیل هسته کانون دانش‌آموختگان این رشته را زد.

photo_2017-08-07_10-56-53

وی که ریاست هیئت مدیره موسسه معنا به عنوان بازوی اجرایی این دپارتمان آموزشی را نیز برعهده دارد، با اشاره به اینکه از دانش MBA باید برای مدیریت شبکه ارتباطی استفاده کنیم، گفت: هسته کانون دانش‌آموختگان این رشته در دانشگاه شهید بهشتی باید شکل گیرد.

علی منافی؛ مسئول برگزاری دوره‌های یک ساله این رشته در دانشگاه شهید بهشتی هم در این مراسم با بیان اینکه زمان آغاز به کار این دوره یک ساله با محدودیت‌هایی از سمت دانشگاه مواجه شد و اساسا برخي از همکاران دانشگاهي موافق برگزاری این دوره‌ها نبودند، اظهار کرد: دسته اي از همکاران دانشگاه معتقد بودند اگر قرار باشد از مجرایی غیر از کنکور اقدام به پذیرش دانشجو یا دانش‌پذیر شود ، ممکن است به برند دانشگاه لطمه وارد شود اما رياست محترم دانشگاه وکسانیکه ماهیت این رشته را می‌دانستند و از تجارب دنیا بهره‌مند بودند، اعتقادشان این بود که برای پیوند صنعت و دانشگاه راهی جز فعال کردن مرکز آموزش‌های تخصصی نیست.

وی افزود: اکنون بعد از گذشت چهار سال شاهد ثمرات این اتفاق در بعد مدیریتی کشور و حتی رشد برند دانشگاه هستیم؛ خروجی این دوره‌ها از بُعد مهارتی به هیچ عنوان قابل قیاس با دوره‌های آموزش آکادمیک نیست.

مسئول بخش (دپارتمان) مذکور درباره معیار گزینش اساتید آموزشی در این دوره‌های یک ساله گفت: این دانشگاه «مرکز آموزش‌های تخصصی » را دارد و از طرفی با توجه به اینکه دوره‌های MBA در راستای رسالت دانشکده مدیریت و حسابداری تعریف شده است، انتخاب اساتید دوره‌های یک ساله MBA زیرنظر این دو بخش صورت می‌گیرد و در گروه راهبری که برای انجام این کار تعیین شده، افرادی از مؤسسه معنا نیز حضور دارند.

به گفته او به جز روال رسمی گزینش اساتید، نوع دیگری از گزینش که به شکل غیرمستقیم صورت می‌گیرد نیز وجود دارد که به واسطه آراء دانش‌پذیران صورت می‌گیرد و اساتید از دید آنان مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

منافی تأکید کرد علاوه بر صلاحيت علمي ادامه همکاری با اساتید در این حوزه (MBA) منوط به اثربخشي آموزشي استاد و جلب رضایت دانش‌پذیران است.

به اعتقاد او نیز ایجاد هسته يا کانونی برای دانش‌آموختگان این حوزه مي تواند بستر مناسبي فراهم نمايد تا تجارب مدیریتی و هم‌افزا همواره در گروه فعالان عرصه صنعتی کشور به اشتراک و چرخش درآید.

اکثر مسئولان این بخش آموزشی که در دل دانشگاه رشد یافته‌اند، نظر واحدی در ارتباط با شکل‌گیری کانون دانش‌آموختگان دارند و معتقدند دانشگاه که از بودجه دولت ارتزاق می‌کند در راستای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی ، و سياست هاي کلي نظام نباید به فکر بزرگ کردن دست و پای خود باشد و باید تصدی‌گری‌های خود را به بخش خصوصی واگذار نموده و با راهبري و نظارت دقيق تر براي تحقق اهداف و آرمان هاي بلند خود بکوشد .

این بخش آموزشي ( آموزش هاي یک ساله دوره‌های مدیریت اجرایی ) تاکنون بیش از هزار و ۲۰۰ دانشپذير MBA داشته و یکی از قطب‌های دانشگاهی توسعه علوم مرتبط به این حوزه است که توانسته به نوبه خود پیوند صنعت و دانشگاه را برقرار کرده و پای صنعتگران را به محیط آموزش‌های آکادمیک باز کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به گفتگو بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

All Right Reserved By