یادگیری عصر دیجیتال چیست؟

یادگیری عصر دیجیتال چیست؟

نویسنده:ریجس چَس[۱]

مترجم: شیدا سالاروند

منبع: global focus

یادگیری عصر دیجیتال چیست؟

ما در عصر اطلاعات(یا همان عصر دیجیتال)‌ زندگی می‌کنیم؛ عصری که مرحله‌ای از تاریخ انسانی است و ویژگی آن تغییر از تولید صنعتی به اطلاعات و کامپیوتری شدن است. این عصر به طور قابل ملاحظه‌ای شیوه‌ی تعامل افراد را با کسب‌وکارها و با یکدیگر تغییر می‌دهد.

 

امروز اطلاعات به‌سهولت در دسترس و رایگان است. دموکراتیزه‌شدنِ دسترسی به اطلاعات باعث دگرگونیِ تقسیم قدرت میان دولت و شهروندان، خرده‌فروش و مصرف‌کننده، مدیر و کارمند و آموزگار و دانش‌آموز شده است. امروزه اطلاعات بسیار زیادی برای استفاده‌ی همه وجود دارد و البته این اطلاعات خیلی سریع کهنه و قدیمی می‌شود. دسترسیِ پیوسته و به‌موقع به تازه‌ترین اطلاعات برای تمام بازیگران جامعه فوق‌العاده مهم است.

عصر دیجیتال، عصر مشتریِ توانمندشده‌ای است که حالا دیگر می‌تواند درباره‌ی محصولِ درست در زمان مناسب با تمام داده‌های مرتبطی که به موقع در دست دارد انتخاب‌های زیرکانه داشته باشد. در این عصر جدید، مشتری، و نه برند، تعامل را کنترل می‌کند. حالا شرکت‌ها برای بقا و مرتبط باقی ماندن باید به سرعت خود را با بازاری که بی‌وقفه در حال تغییر است وفق دهند. در این دوره، مهارت در یادگیریِ چگونگی انجام کارهای جدید نتیجه‌ی مزیت رقابتی است.

آن‌سوی شرکت‌ها، افراد هم باید برای این که در بازار کار مرتبط باقی بمانند مهارت‌های‌شان را وفق دهند. عصر دیجیتال ایجاب می‌کند که افراد در تمام طول عمرشان یادگیرنده باشند. این امر هم‌چنین روی حل خلاقانه‌ی مسئله و تواناییِ ایجاد ارتباط در تمامی حوزه‌ها برای ایجاد خلاقیت تاکید می‌کند. در عصر دیجیتال افراد نباید فقط توانایی پیدا کردن و هدایتِ اطلاعات را داشته باشند، بلکه باید بتوانند نقادانه این اطلاعات را تفسیر کنند. آن‌ها باید بتوانند به‌طور موثری ایده‌های‌شان را از طریق رسانه‌ها‌ی دیجیتال بیان کنند. در عصر دیجیتال، افراد باید بتوانند از لحاظ دیجیتالی راحت و روان عمل کنند.

علاوه‌ بر این، وقتی به نوآموزانِ عصر دیجیتال فکر می‌کنیم، باید بدانیم که آن‌ها بیش از پیش تحت فشار، آشفته و بی‌تاب هستند. امروزه، نوآموزانِ عصر دیجیتال می‌خواهند توانمند باشند و کار گروهی انجام دهند.

           با توجه به مقدمه‌ای که مطرح شد، شش ویژگی‌ِ تعیین‌کننده‌ی یادگیری را شناسایی کردیم.

  1. درگیر شدن از طریق تجربه‌‌‌ی مربوط به یادگیری که استثنایی و مرتبط باشد

تجربه‌ی یادگیریِ کارکنان که جذاب باشد رضایت درونی، انگیزه و حس درگیریِ فعالی را که برای یادگیری موثر ضروری است ایجاد می‌کند. به منظور حفظ این حس درگیری، عمل یادگیری باید مرتبط و پرمعنا باشد؛ هم برای نوآموز و هم برای سازمان.

  1.  توانمندساز، شخصی‌شده و خودمحور

پیشرفت‌های فن‌آوری دیجیتال نوآموزان را قادر ساخته تا انتخاب کنند که چه‌چیزی را چگونه و چه زمانی یاد بگیرند. آن‌ها در جستجوی شکلی از یادگیری هستند که شخصی‌سازی شده و مطابق با ترجیحات و نیازهای فردی‌‌اشان است: آن‌ها برای یادگیری راه‌حلی می‌خواهند که «فقط مناسب خودشان» باشد. یک نوع فرهنگِ یادگیری به‌شدت در حال پا گرفتن است که توسط خود فرد جهت دهی می‌شود و بر طبق آن افراد خودشان را به سمت این که پی‌گیرِ چه یادگیری‌ای باشند هدایت می‌کنند.

  1. فراگیر، به‌موقع، عندالمطالبه و به فراخور موقعیت

نوآموزان دیجیتال می‌خواهند در صورت نیاز به هنگام برخورد با مهارتی خاص و یا شکاف‌های دانش که مانع کامل کردن کار و یا دست‌یافتن به نتیجه‌ی محسوس و دلخواه‌اشان می‌شود آموزش ببینند. یادگیری باید به طور مستقیم فعالیت‌های کارکنان را در دنیای واقعی و آموزش حینِ خدمت حمایت کند به جای این که روی دانشِ آموزشی و مباحث تئوری متمرکز شود. افراد باید بتوانند به این یادگیریِ خاص در حیطه‌ی موقعیت خودشان و در زمانی که به آن نیاز دارند دسترسی داشته باشند.

  1. ترکیب درستِ تجربی، اجتماعی، غیررسمی و رسمی

یادگیری در موقعیت‌های بسیار و به‌ روش‌های گوناگون به طور مداوم اتفاق می‌افتد و با فن‌آوری‌هایی که هر نوآموزی را قادر می‌سازد تا به‌راحتی به اطلاعات داخلی و خارجی دسترسی داشته باشد و با شبکه‌ی متخصصین و هم‌طرازان تعامل کند حمایت می‌شود. قالب‌های متنوع باعث می‌شود یادگیری اثربخش‌تر شود. انتخاب قالب درست برای هدف درست از اهمیتِ ویژه‌ای برخوردار است.

  1. ارتباط با تحلیل‌کننده‌ها در همه‌جا از طریق ابزارهای متصل به اینترنت

نوآموزان عصر دیجیتال باید بتوانند با منابع یادگیری، اطلاعات، هم‌طرازان و متخصصان ارتباط داشته باشند تا به شکل اثربخشی در عصر دیجیتال آموزش ببینند. ایجاد ابزارهای ساده به منظور مهیا کردن این ارتباطات برای سازمان‌های یادگیرنده اهمیت دارد. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل‌ها می‌توانند بینش ایجاد کنند؛ بینش‌ درباره‌ی نوآموزان، نیازهای مربوط به توسعه‌ی آن‌ها، دارایی‌هایی که نیازهایشان را مرتفع می‌کند، چگونگی استفاده از آن دارایی‌ها، چگونگی توسعه‌ی یادگیری و این که فعالیت‌های اثربخشِ یادگیری چه جور فعالیت‌هایی هستند.

  1. مداوم، بر اساس پرس‌وجو، تحقیق و انجام کار

این مسئله که افراد صاحب توسعه‌ی خودشان باشند و بی‌وقفه بیاموزند بسیار مهم است. شرکت باید جایی باشد که در آن فرصت‌های بی‌وقفه‌ی یادگیری کارکنان را قادر کند تا در حیطه‌ی کاری و صنعتی خودشان مرتبط باقی بمانند. طرح یادگیری باید باعث پرس‌وجو، تحقیق و انجام کار شود تا نوآموزان بتوانند با تحقیق به راه‌حل‌هایی برای موقعیت‌های خاص برسند و خود بر مبنای تجربه‌ی جمعی و دانش موجود پاسخ‌گو باشند.

 

[۱] Regis Chasse

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به گفتگو بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

All Right Reserved By