بسیار سفر باید…

مروری بر تجربه سفر علمی دانش‌پذیرهای ایرانی به چین، دانشجوهایی که درس مدیریت و تجارت می‌خوانند…

«من کار آموزش مدیر را مقدس می‌دانم. به نظرم برای تربیت یک مدیر خوب باید اول از همه مدیرانمان را از نظر ذهنی آماده کنیم. مدیری که بلند پروازی این را ندارد که مجموعه‌ای درست کند که با چهار شرکت خارجی رقابت کند به درد مدیریت نمی‌خورد. پس اول باید این بینش و نگرش در مدیرها شکل بگیرد و دوم مهارت‌های لازم را یاد بگیرند. مدیر با دانش و بینش باعث پیشرفت مجموعه هم می‌شود. ما اگر می‌خواهیم پیشرفت کنیم باید انرژی را روی آموزش مدیران بگذاریم.» این بخشی از صحبت‌های آقای دکتر شاهرخی، استاد دور‌ه‌های MBA دانشگاه شهید بهشتی و از برنامه‌ریزان اصلی سفر دانش‌پذیرهای دپارتمان مديريت حرفه اى دانشگاه شهيد بهشتى به چین است. دانش‌پذیرهایی که «دوره عالی مدیریت کسب و کار» می‌خوانند. رشته‌ای که در تمام دنیا سرعت رشد تعداد صندلی‌های دانشگاهی که به آن اختصاص می‌یابد شگفت‌انگیز است و امروزه بیشترین تعداد ورودی تحصیلات تکمیلی در کشورهای توسعه‌یافته را دارد.

دپارتمان مدیریت حرفه‌ای دانشگاه شهید بهشتی معتقد است اگر دانشگاه بخواهد حق مطلب را ادا کند باید مدیرانی را تربیت کند که بتوانند سطح اول تجارت‌های کشور را اداره کنند. کسی که می‌خواهد کسب‌وکارهای کشور را اداره بکند، اگر سرش تنها به کار خودش باشد و دیگر کشورها را نبیند طبیعتاً نمی‌تواند در سطح جهانی کار کند. این یک اصل است و تقریباً تمامی دانشکده‌ها و مدارس مدیریت معتبر دنیا تعدادی بازدید‌ بین‌المللی را در برنامه‌شان دارند. برای مثال دانشگاه استنفورد در برنامه‌اش سه سفر برای دانشجوها برگزار می‌کند. یکی به ژاپن، یکی اتحادیه اروپا و یک سفر داخلی هم در خود آمریکا. دنیای جدید، دنیایی است که کسب‌وکارها دارند با هم ارتباط می‌گیرند و به هم نزدیک می‌شوند. اکنون  زمان جهانی شدن فرا رسیده است.

از این رو دپارتمان مدیریت حرفه‌ای دانشگاه شهید بهشتی تصمیم گرفت دانش‌پذیران دوره‌های مدیریت کسب و کار خود را به سفرهای علمی در کشورهای مهم منطقه‌ای و یا کشورهای سطح بالای صنعتی، اقتصادی بفرستد. به چند دلیل مجموعاً به این نتیجه رسیدیم که چین بهترین گزینه است: چین، بزرگترین اقتصاد بر اساس PPT است، بزرگترین شریک تجاری ایران است و ما کمترین محدودیت تعاملاتی را با آن‌ها داریم. همچنین چین روابط سیاسی خوبی با ایران دارد و گرفتن ویزا و هماهنگی با آن نسبتا راحت است. بعد از برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده، دپارتمان اولین سفر علمی خود به چین را در دی ماه سال ۱۳۹۳ (همراه با رئیس دپارتمان علمی دانشگاه شهیدبهشتی) برگزار کرد. مدت زمان این سفر ۱۶ روز بود و در آن سفر تعداد زیادی کارخانه و حدود یازده شهر بازدید شد. طی توافقی با دانشگاه پکن قرار بر آن شد که از دانشجوهای ایرانی، تعدادی برای گذراندن دوره انجام کسب و کار در چین DBIC (doing business in China) بروند و آن ها هم در سال ۲۰۱۶ تعدادی دانشجو بفرستند ایران تا دوره doing business in Iran را بگذرانند.

در چین چه گذشت

در این سفر دانش‌پذیرها از سه شهر مهم شانگهای، شیان و پکن بازدید کردند. در تمام مدت زمان دوره، دپارتمان با دانش‌پذیرها تبادل اطلاعات داشت. به محض بازگشت هم برای سفرهای فشرده‌تر و پربار‌تر آتی شروع به برنامه‌ریزی شد. قبل از سفر برای همه دانش‌پذیران جلسات توجیهی برگزار شد و همه شرکت‌کنندگان برای حضور در این دوره و استفاده هرچه بهتر از این سفر علمی آماده شدند.

china1

طی سفر دانش‌پذیرها به بازدید تعدادی کارخانه و دانشگاه در سه شهر پکن، شانگهای و شیان برده شدند. برای مثال از کارخانه هیوندایی بازدید شد. کارخانه‌ای که ۳۵۰۰ نفر پرسنل دارد و حدود یک میلیون و پنجاه هزار ماشین در سال تولید می‌کند، یعنی هر ۵۲ ثانیه یک خودرو. شرکت دیگر شرکت تولید تجهیزات ایمنی خودرو بود که در آنجا تست تصادف یا برخورد (crash test) انجام دادند. در این سفر همچنین شرکت‌کنندگان با صنایع سنتی چین آشنا شدند و از تعدادی نمایشگاه دیدن کردند. در نهایت دانش‌پذیران به چند مکان تاریخی و تفریحی هم برده شدند که درس‌های مدیریتی زیادی به همراه داشت. مثلا برج مخابراتی شانگهای که کف طبقه آخر این برج شیشه‌ای است و این جاذبه‌ای است که توریست‌ها را به آنجا می‌کشاند. درس مدیریتی که در اینجا نهفته بود این بود که اگر می‌خواهی محصولت دیده شود باید ویژگی منحصربه‌فردی داشته باشد. برای پیروز شدن در بازار جهانی باید محصولی خاص، متفاوت و با کیفیت بسازی.

chinaaa

این سفرهای علمی به چین هر ساله توسط دپارتمان مدیریت حرفه‌ای دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود و سعی دپارتمان بر این است که هر سال با بهره‌گیری از تجربیات سفرهای قبلی، سفرهای بهتر و با کیفیت‌تری برگزار کند تا بتواند در تربیت مدیران حرفهای نقش مهم و به سزایی ایفا کند.

chinaa

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به گفتگو بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

All Right Reserved By