کارگاه مدل کسب و کار

kargah

کارگاه مدل کسب‌وکار استاد هادی افشاری

دوره MBA دانشگاه شهید بهشتی

kargah1

کارگاه مدل کسب‌ وکار در تاریخ ۲۷ آبان‌ماه ۱۳۹۵ در جلسه‌ی چهارم کلاس کارآفرینی استاد افشاری در فضایی غیررسمی، با نشا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ط و سرگرم‌کننده برگزار ‌شد.

در کارگاه عملی، دانشجویان به تیم‌های ۴-۶ نفره تقسیم شده و با توجه به مفاهیم فراگرفته شده در کلاس،  اعضای هر تیم ایده‌های خود را برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار مطرح کردند. این ایده‌ها جدی و یا حتی خنده‌دار بودند! با مکانیسم‌های الک کردن ایده‌ها، آن‌هایی که در بررسی اولیه احتمال شکست کمتر و یا احتمال موفقیت بیشتری داشتند گزینش شده و هر تیم با یک ایده برای راه‌اندازی کسب‌وکار وارد کارگاه شد.

پس از آن دانش‌پذیران باید می‌توانستند ایده‌ی خود را تشریح و از آن دفاع کنند. یکی از ابزارهای اصلی برای نیل به این هدف، مدل کسب‌وکار است. مدل کسب‌وکار در حقیقت انتزاعی از یک کسب‌وکار واقعی روی کاغذ است.

دانشجویان ضمن یادگیری بخش‌های نه‌گانه مدل کسب‌وکار به تکمیل بوم مدل کسب‌وکار خود (Business Model Canvas) پرداخته و با کمک بحث‌های گروهی، تحقیق در بازار، جستجو در اینترنت و فضای کسب‌وکارهای مشابه، یادداشت‌نویسی و استیکرهای رنگی (که هر رنگ معرف یکی از بخش‌های هدف‌گیری‌شده‌ی مشتریان است) به صورت تدریجی ایده‌ی کسب‌وکار خود را تشریح کردند.

ایجاد بحث‌های گروهی و مفاهمه‌ی تمام اعضاء تیم، گفتگو در مورد جوانب مختلف کسب‌وکار و بررسی کیفی توجیه‌پذیری ایده‌ی خود، خلق ایده‌های خلاقانه برای هر یک از حوزه‌های نه‌گانه، بهبود و اصلاح پیشنهاد اولیه و یا حتی حذف برخی از ویژگی‌ها از کسب‌وکاری که در ابتدا بدان فکر می‌کردند، حصول اطمینان از وجود هماهنگی (Fitness) میان بخش‌های مختلف کسب‌وکار، شناسایی نقاط ضعف ایده‌ی خود و زمینه‌هایی که بیشتر باید روی آن کار شود، تقویت روحیه‌ی کار تیمی، همدلی و افزایش شناخت اعضاء تیم نسبت به یکدیگر، از دستاوردهای این کارگاه بود.

در پایان نیز یک فیلم آموزشی به نمایش درآمد و دانشجویان به بحث و تبادل نظر در مورد آن، پرداختند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به گفتگو بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

All Right Reserved By